Total Tayangan Halaman

Berat Badan dan Ayurveda

Berat Badan dan Ayurveda

Obesiti adalah satu masalah yang semakin meningkat moden hari penduduk bandar. Gaya hidup pantas, diet yang rosak, dan tidak teratur atau tiada senaman yang mengakibatkan berat badan berlebihan semakin hampir semua individu. Tetapi berapa ramai antara kita yang benar-benar tahu makna istilah "gemuk" atau lebih tepat "obesiti". Melainkan jika dan sehingga kita beralih berlebihan lemak dan mula mengalami masalah badan besar-besaran yang berkaitan, kita tidak sedar betapa pentingnya mengikut jadual setiap hari yang seimbang.

Dari segi teknikal, obesiti ditakrifkan sebagai mempunyai atau mendapat berat badan yang melebihi sepuluh peratus atau lebih daripada berat badan yang disyorkan untuk ketinggian tertentu. Dalam dunia hari ini, obesiti telah mencapai tahap wabak. Jumlah besar wang sedang dipam untuk mengetahui cara-cara untuk membendung pertambahan berat badan yang luar biasa ini. Walaupun beberapa kaedah ini berkesan, paling tidak berkesan dan kadang-kadang berbahaya. Ayurveda, sains India purba kesihatan dan kesejahteraan, memberi amaran kepada kita terhadap kaedah yang rosak daripada penurunan berat badan.

Menurut ayurveda, individu yang mempunyai perlembagaan kapha lebih cenderung kepada pertambahan berat badan yang tidak perlu dibandingkan dengan orang-orang dengan perlembagaan pita. Orang Vata, bagaimanapun, adalah yang paling mungkin untuk menjadi gemuk. Jadi, ketika cuba mengurangkan berat badan, seseorang itu perlu mengambil kira perlembagaan dalaman badan.

Apa yang menyebabkan obesiti?

Berat, berminyak, dan makanan ringan, makanan sisa, makan berlebihan, tidur berlebihan, tidur dengan cara yang terlalu cepat, ketidakseimbangan hormon dianggap menjadi utama yang bertanggungjawab ke berat badan yang berlebihan. Menurut ayurveda, yang "agni" atau kebakaran penghadaman yang lemah juga menyebabkan pertambahan berat badan.

Ubat Ayurveda:

Puasa dianggap sebagai membantu dalam meningkatkan kebakaran penghadaman. Satu harus mengelak daripada mengambil jus buah-buahan ketika berpuasa, tetapi untuk mengimbangi seseorang itu perlu mengambil kuantiti yang mencukupi teh herba dan jus sayur-sayuran.

Aloe Vera gel atau ringan julap seperti Triphala perlu diambil dengan kerap pada masa tidur.

Serbuk Trikatu terdiri daripada lada panjang, lada hitam, dan halia kering juga baik untuk meningkatkan api penghadaman.

Rempah panas seperti halia, bawang putih, cili merah, dan lada hitam perlu kerap digunakan dalam masakan.

Semua ini perlu ditambah dengan jadual senaman yang setiap hari untuk memeriksa berat badan yang berlebihan dengan berkesan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar